Tuesday, February 5, 2008

05.02.08

Dagen begynte med at vi gikk i grupper for å diskutere "hjemmeleksa". Her kom det fram mange tanker. I utgangspunktet var alle på gruppa enige, men vi kom fram med utallige gode tanker og argument rundt artikkelen. Tanker rundt tema er lagt ut på bloggen.

Etnedal hadde en framvisning av opplegget sitt rundt nettvett gjennomført på LMS; it's learning.
Tema for opplegget var nettvett. Stikkord:
  • Manus fra lærerne. Huskeregler for framføring.
  • Elevene satt på grupper og skreiv egne manus på notat. Notat ble brukt for at elevene skulle kunne skrive samtidig på manuset; samarbeide om skrivingen.
  • Lærerne dramatiserte en nettvettregel. Disse ble lagt som gruppe. Elevene skulle gi respons på denne framføringa.
  • Elevene skulle blogge og gi responsen.
  • Gruppene skulle selv vise fram manuset de hadde skrevet. De skulle dramatisere nettvettreglene sine.
  • Seinere skulle de kommentere hverandre. I kommenteringen ble det ikke lagt føringer i tilknytning til rettskriving. Dette førte til at alle elevene uttrykte seg fritt. De svake elevene kom over "skrivesperren".
  • Vurdering av egen innsats.
  • Spørsmål de skulle svare på.
  • Gjennomførte en test for å se om elevene hadde nådd læringsmåla for perioden.
  • Vi har prøvd å ta vekk elevenes mulighet til å legge ut hjemmeside, men da tok vi samtidig bort muligheten til å blogge. Er det en måte å løse dette på?
  • Vi tar mer enn gjerne i mot konstruktiv ros på opplegget vårt.....
Onfinity:
Den japanske superdingsen:) Vi har sett på Smartboard, og bestemt oss for å kjøpe inne det. Er Onfinity bedre? Hos oss er problemet at det som ikke er ferdig oppsatt blir ikke brukt. Mange lærere har sperre mot å koble opp ulikt utstyr. Men, til tross for at utstyret er ferdig oppsattt, vil de bruke det? Vil de lærerne det er vanskeligst å få med bruke Smartboard?
Ei slik tavle vil et fåtall av lærerne og elevene ha nytte av. Bedre med mobilt utstyr? Vi må ta stilling til dette ved skolen. Skal vi legge til rette for at de som har kompetanse og interesse skal få muligheten til å bruke onfinity?

Hammartun, prosjekt. (Vegard)
Snorre Data og Apple. Søkte om prosjektmidler. Fikk to maskiner via prosjektet. Etter å ha snakket med kommuneledelsen, ble det kjøpt inn yttligere 4 maskiner. Disse maskinene skal brukes i hovedsak i formingsavdelingen.

Etnedal: prosjektmidler er vel og bra, men det skal følges opp! Tidligere erfaringer tilsier at det tar tid å følge opp prosjekter. Vi har så langt vært avhengig av ildsjeler.

Til neste samling: bruk LMS på elevene; gjennomfør et undervisningsopplegg. Følg med på fellesbloggen. På skolen vår har vi gjennomført et slik opplegg. Vi har funnet ut at vi heller vil lage et opplegg som er rettet mot lærerne ved skolen.

Tanker på slutten av samlinga:
Ut i fra gruppeoppgavene ser det ut som om samtlige som deltar i dette nettverket tenker "likt" rundt bruken av data i skolen. Kvantitet er et tilbakelagt stadie, og vi er over på å diskutere kvaliteten i bruken.
Organiseringen på denne samlingen har vært utmerket! (Maten like så.....)
Det er godt at programmet for samlingene kan tilpasses underveis. Lærerikt å kunne jobbe i grupper. Flott at vi fikk såpass god tid til å jobbe praktisk med Gimp og forberedelsen til neste samling.
Utvikling fra forrige samling: deltakerne på denne samlinga har vært bedre forberedt enn på tidligere samlinger. Dette har ført til at vi har inspirert hverandre; kommet med tips og fått tips.
Teksten: greit som utgangspunkt for diskusjon. Tankene rundt tema var rimelig samkjørte; det kom vel ikke fram noen bomber.. Ikke så rart kanskje?
For oss som ønsker smartboard var det midt i blinken med demonstrasjonen av onfinity. Valgets kvaler!

No comments: