Monday, February 4, 2008

04.02.08 Den kulturelle samlinga

Gjennomgang av en del blogger:
  • det skal lages en oversikt over ulik kompetanse blant deltakerne i nettverket. Slik det er nå er det vanskelig å vite hvem man kan henvende seg til dersom det er noe man lurer på / trenger hjelp til.
  • Blogg fra Vang skole: moonscape. Illution. Mulighet til å ha oversikt over det elevene driver med.
  • Etnedal: bruker Moonscape. Problemet er lagring; elevene kan lagre på harddisken. Dette gjør at elevene må ha igjen den samme maskinen neste gang. Vi har kjøpt inn nye bærbare maskiner, og disse skal kobles opp trådløst mot elevserveren. Slik vil de kunne lagre der.Er det "storebror ser deg" å bruke Moonscape? Er det behov for å kunne følge med på det elevene driver med? Etter vår mening er det bedre å lære inn gode arbeidsrutiner for elevene. De må lære hvordan vi skal oppføre oss når vi bruker datamaskiner.
Mulig fortsettelse av Lærno?
Det er avklart at det blir et år til! Hvordan dette skal videreføres er ennå ikke avklart. Det er viktig at vi kommer med innspill til hvordan neste år skal organiseres.
Etnedal er interesserte i å delta, og håper virkelig at vi denne gangen kan få økonomisk støtte. I en trang økonomisk hverdag vil et slik tilskudd bety mye!
ITU skal ta over ansvaret for Lærno2; tar over den formelle styringen. Pia og Atle skal samle sammen en del nettadreser slik at vi kan kikke på hva andre lærende nettverk holder på med.
Viktig dersom Etnedal skole skal fortsette: sette av tid til arbeidet ved egen skole!

Kjetil forteller fra London; BETT.
EEE: miniPC
Vi fikk se flotte bilder fra Londonturen! Bilder av mange interessante "duppeditter". Det er vel farlig for at en slik tur kunne blitt dyr for min del... Skulle gjerne ha vært der og sett!

Dovre: Moodle
Oppsett veldig likt it's learning.
Har en funksjon som heter ordliste. Her kan elevene sette opp egne ordforklaringer. Disse forklaringene kan lenkes opp til tekst.
Har laga et område der alle kommer inn. Der legges det ut ting av allmenn interesse; ting som ikke er linket opp til enkeltelever.
Lydfiler: direkte lenket opp til internett; dette gjør at vi ikke "synder mot" opphavsretten.
Oppstarten med Moodle gikk litt "over stokk og stein". Kasta seg ut i det uten noen spesiell opplæring av personalet. De fant ut at de ved å gjøre det slik, fikk de lærerne som ville utvikle seg en utfordring. I etterkant har de laget et øvingskurs der lærerne kan prøve seg. Her kan de gjøre hva de vil! Alle lærerne har et fiktivt passord som elev, slik a de kan logge seg på som lærer og som elev. Slik kan de prøve ut LMSen. Bruker vi LMS til noe vi like godt kunne ha brukt blyant og papir til?
Begynneropplæring! Data skal være et supplement!
Informasjon om dataklassen: IMPONERT! PPT legges ut på bloggen.

Kulturell vandring: Utrolig kunnskapsrik mann! Mange og interessante opplysninger

No comments: