Tuesday, April 8, 2008

Grønn samling på Dovre

08.04.08
Omvisning på Dovre ungdomsskole:
- samtlige elever i 10.klasse hadde datatilgang. Klasserom var organisert med dataplasser der de hadde god tilgang til maskinen samt kunne snu seg mot læreren når ho krevde oppmerksomhet.
-vi snakket med noen av elevene, og de var fornøyde med ordningen. En elev sa at han lett ble distrahert når læreren hadde undervisning. Tastaturet krevde oppmerksomhet.... Dette ble også nevnt som et problem da vi spurte en lærer om hvordan opplegget fungerte.
-de hadde problemer med å få opp det tråløse nettet.
-skolen har større tro på stasjonære maskiner i forhold til bærbare.
-lærerne har egne arbeidsrom med stasjonær PC og telefon. Noen deler to og to. Lærerne var svært fornøyde med ordningen.
-matterom: mye bra konkretiseringsmateriale. Var under "oppbygging".
-organiseringen i klasserom: mister fleksibiliteten. Tar mye plass, og det er ikke mulighet for å lage grupper.
-grupperom: flotte grupperom med 4 maskiner på hvert rom. Slike skulle vi hatt!
-talestoler i klasserommet: kateter og stoler var byttet ut med talestoler der læreren hadde PC koblet opp mot projektor. Flott! Har lærere bruk for stol? Neppe. Vi kunne ønsket oss en slik løsning!
-auditorie: etter at gymnaset flyttet, fikk skolen veldig god plass. Derfor hadde de gjort om et rom til auditorie der de hadde plass til et helt klassetrinn. 60 elever. Vi har dessverre ikke plass til et slik rom. Hadde vært supert med et rom der vi kunne samlet flere trinn samtidig.

-Atle viste en filmsnutt fra Gran som et sammendrag fra den samlingen. Ikke artig å se seg selv på film, men til tross for dette en yppelig form for "referat" og oppfrisking av det vi gjorde sist samling.
FÅVANG:
-Fronter. All info fra rektor legges her; brukes til å informere de ansatte. "Tvinger" lærerne inn på LMS. Skolen har jobba med LMS 2-3 mnd.
-Elevene leverer oppgaver på Fronter. Lærerne trener på å gi tilbakemelding på det som leveres.
-Foreldrene skal informeres mer til høsten.
-Lærerne gir beskjeder til hverandre på "lærerrom". De er enda usikre på hvem som kan lese hva på Fronter.
-De jobber fremdeles med å legge inn elever. 7.klasse er ferdig.

TORPA:
-
Fronter. Gjennomført undervisningsopplegg for 8.klasse. Moviemaker.
-Har opprettet rom som er åpne for alle skolene i kommunen. Norsk og musikk.
-Elevene går inn på fronter for å laste ned oppgaven. Klare og gode mål for sammensattt tekst! Klare vurderingskriterier! Framdriftsplan slik at elevene kan planlegge framover. Elevene fikk ferdige problemstillinger med forslag til linker. Da de skulle levere det ferdige produktet var det problemer knyttet til innlevering. Filformat og lagringskapasitet.
-Utrolig bra opplegg!!!! Her har vi en del å lære. Personlig er jeg veldig opptatt av klare mål og vurderingskriterier. Her var alt på plass! Kjøpes gjerne for en billig penge.......
-Alle klasser har egne rom på Fronter. Det er også et eget rom for foreldene.
-i forhold til innlevering er Fronter kjekk i og med at du kan sette tidsfrist for innleveringer. Etter tidsfristen stenges innleveringen og elevene får ikke levert.
-Chatting: sikker prat mellom elevene i og med at det ikke er utenforstående som kan gå inn; alle må være inviterte.
-foreldrerom: foreldre generelt har kun leserettigheter. Klassekontaktene har skriverettigheter. Her legges periodeplaner og arbeidsplaner.
-Portefølje: får oversikt over hvem som har vært inne.
-FLOTT OPPLEGG!!!

ETNEDAL:
-Etnedal hadde eget opplegg sist samling, og mente vel at vi kunne surfe på denne bølgen også på den grønne samlingen.....
-Erling Haug, vår klippe, tok ansvar og spratt fram på podiet. Etter at video av sist samling ble vist, var det ikke så mye å si for vår del.
-Etter sist samling fant vi ut at vi skulle prøve å få de ansatte til å logge seg på LMSen. Derfor laget vi et diskusjonsforum der alle ansatte skulle gå inn og diskutere "hårsåre" tema.... Dette har fungert bra. En del av lærerne vi ikke trudde skulle gå inn, har faktisk logget seg på:)
-tips: legge ut oppgaver som skal løses. Alt må følges opp! Oppdatere oppgaver og tilbakemeldinger. Ledelsen bør legge ut all informasjon på it's learning!

HØRE:
-it's learning
-etter sist samling var det stor diskusjon om hva IKT faktisk kan brukes til. IKT kan IKKE brukes til frilutsliv, eller.... Høre tok utfordringen og tenkte at de skulle prøve om det faktisk går ann! 7.trinn lager introduksjonsfilmer i forhold til friluftsliv. Eks. bekledning, kart og kompass, stormkjøkken. De skulle lage en sammensatt tekst.
-har satt seg inn i stoffet på egenhånd. Samlet informasjon på nettet om temaet sitt.
-resultatet skal bli en informasjonsfilm.
-når produktet er ferdig skal det vises fram, og det skal kjøres en test for å se om de har lært noe av introduksjonsfilmene.
-artig ide!

NORD AURDAL:
-PedIT
-opplegg i naturfag: elevene skal velge seg et tema innen naturfag som de ønsker å fordype seg i. Før gikk læreren rundt i timen og ga tilbakemeldinger. Gjennom LMS kunne læreren sitte i ro og fred og gi tilbakemelding. Mulighet om å gi bedre tilbakemeldinger.
-problem: fikk all posten! I tillegg fikk han beskjed hver gang eleven åpnet prosjektet sitt hjemme. Har brukt mye tid på opplegget.
-positivt: gode tilbakemeldinger. Mulighet til å fordele arbeidsbyrden for læreren. Elevene syns at kommentarene var OK, at de ble sett. Letter vurderingsabeidet. Det er uhyre viktig med underveisvurdering! Her har Etnedal en vei å gå.... Neste uke skal vi på seminar i Oslo der tema er elevvurdering. Vi skal ha fokus på dette i tida framover. Dessverre var det ingen som hadde mulighet til å delta på videreutdanningen innenfor vurdering. Håper tilbudet kommer igjen nest år!!
-det er ikke alltid like greit å lære noe sammen med elevene. Noen av lærerne er skeptiske til å kaste seg inn i ting de ikke har full oversikt over.
-rektor bestemmer hva som skal på framsida.
-foreldrene har egne brukernavn og passord. Kan legge inn beskjeder til skolen. Det har enda ikke vært problemer med at foreldre har glemt brukernavn og passord. I tillegg er det mulighet til å få tilsendt passord.
-det er satt av 2 timer i uka til jobbing med LMS. Oppnådd: arbeidsplaner og teamreferat legges ut på PedIt.
-kalenderfunksjon: kontorpersonellet legger ut hva som skal skje. Har it's learning denne funksjonen?

GRUPPEJOBBING:
-hva skal gjøres med de digitale mappene? Det samles store mengder data i løpet av 10 år. Er det mulig for it's learning å lage et opplegg der du kan laste ned og brenne ut det eleven har lagret? Hvor lenge skal informasjon lagres? Dele inn mappene: arbeidsmapper og presentasjonsmapper.
-nytt testvertøy: nå har det kommet mulighet til å kunne skrive inn svar. Slik slipper vi kun å bruke flervalg.
-Kjetil viste det nye testverktøyet.
-Snakket om små tekniske vanskeligheter / muligheter.
-Etnedal: stort behov for å få med oss de voksne. Vi må lage en plan for HVORDAN!ALL informasjon skal legges ut på LMS. "Tvinge" lærerne til å gå inn for å søke info.

"LEKSE":
-Det kan være vanskeligere å oppdage mobbing via mobiltelefoner enn det som legges ut på nettet.
-Elevsamtalen var ikke god. Det virket som om det ikke var den rette forbindelsen mellom lærer og elev. Ingen god forbindelse.
-mobiltelefonen gjør at det ikke blir et klart skille mellom skole og fritid.
-vi diskuterte mye rundt hva den teknologiske utviklingen har å bety for barn og ungdom. Hvordan er det å vokse opp i dag i forhold til hvordan det var før?

6 comments:

Kari said...
This comment has been removed by the author.
Kari said...

En flott oppsummering!
Gi bud........

Kari said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Alltid kjekt å få positiv attendemelding. Detter er intensjonen med prosjektet, å læra av kvarandre.

Atle Roijen said...

Supert, Inger Randi!
Dette blir en viktig bit av vår felles hukommelse! Samtidig - fint med dine egne refleksjoner og kommentarer!

Hilsen
Atle

marittr said...

Flott med oppsummering, gjer det lettare å hugse kva vi gjorde. Takk!
Håpar at vi kjem med i LærnoTre, så kanskje vi får sjansen til å sjå på skulen dykkar? Har høyrt mykje fint om måten de har løyst plasseringa av elevmaskiner på. Og så har de visst så fin kaffemaskin;-)

Forresten så er ikkje avstanden til Etnedal større enn at eg kan stikke innom ein tur for å sjå utanfor Lærno og:-)

;-) Marit