Monday, February 4, 2008

HJEMMELEKSA

Kommentarer fra E, E og IR i tilknytning til Inge Lønning; hjemmeleksa til 05.02.08


Ved Etnedal skole har vi gått gjennom en del ”faser” i forhold til bruken av data.

I den første ”datafasen” ved Etnedal skole tenkte ledelsen og en del ivrige lærere at her må det kjøpes maskiner dersom vi skal holde tritt med utviklingen. Maskinene ble kjøpt, og plutselig hadde skolen mange maskiner som få hadde reflektert over bruken av.

Hva var egentlig vitsen med disse maskinene? Hvordan skulle de brukes? Det var utallige eksempler på lærere som til med seg klasser inn til maskinene og ”slapp dem løs” på nettet. Vi hadde frisurfing uten mål og mening. Læring? Neppe! Hadde elevene hatt større utbytte av å bruke det innarbeidede konkretiseringsmaterialet og den velkjente metodikken? Uten tvil!

For at data skal kunne brukes på en best mulig måte, fordrer det datakunnskap hos lærerne i tillegg til en refleksjon over hvordan vi skal benytte den digitale ”verden” i undervisningen. Data er ikke svaret på alle faglige og metodiske utfordringene i skolen. Vi må begynne i den rette eden; god tilgang på datamaskiner bør komme etter denne refleksjonen. Hvis ikke blir resultatet slik det ble hos oss; en ukritisk bruk for brukens skyld

Vi fant ut at kompetanseheving hos de ansatte var en av veiene å gå. Du kan ikke bruke et redskap på en best mulig måte uten å ha kunnskaper om det. Det ble derfor satt i gang interne kurs, der det mest grunnleggende ble tatt opp. Blant de ansatte var det heldigvis en den ”nerder” som hadde kunnskaper og erfaringer med dette verktøyet. Disse brukte vi for det de var verdt for å heve kompetansen blant de andre ansatte. Ei ulempe ved dette var at de som hadde kunnskaper ikke fikk utviklet seg videre. Heldigvis kom Lærno 2 på banen… Hva var det da?

Det har skjedd en meget positiv utvikling på skolen vår. Økte kunnskaper om verktøyet og refleksjoner rundt bruken av disse, har resultert i at vi ikke lenger har bruken av data for brukens skyld. Vi har gått bort fra tanken om at jo flere maskiner jo bedre, vi har avlivet myten om at datamaskinene er løsningen på alt og ikke minst kommet fram til at bruken av data er et supplement til undervisningen, ikke en absolutt sannhet. Det digitale verktøyet er et hjelpemiddel som skal brukes der det er naturlig, og digital kompetanse skal ikke gå på bekostning av annen like viktig kompetanse.

På Etnedal skole skulle vi gjennom Lærno 2 fokusere på hjemmesida vår samt innføringen av LMS. Kompetansehevingen sp langt har gått på så grunnleggende kunnskaper at det bare er et fåtall som har tatt i bruk LMS. Men, vi går i rett retning! Vi som deltar på Lærno 2 har gjennom ”frivillig tvang” blitt oppmoda til refleksjon, Etter mange runder ser vi fordelen med denne refleksjonen. Vi kan bruke data som samarbeidsform og utviklingsverktøy.

Etter vår mening er mangel på refleksjon hovedgrunnen til at bruken av IKT i mange tilfeller har blitt så feilslått. Mangel på refleksjon kan resultere i en ukritisk bruk av digitale hjelpemiddel, der kvantiteten overskygger kvaliteten.

1 comment:

Anne Mette said...

Hei,
dette var artig lesing! Jeg er helt enig med dere, ofte er det god gammaldags didaktisk kompetanse som trengs + en viss innsikt i medienes hemmeligheter: hvilke læringsmåter skal x medium støtte, hvorfor og hvordan, gruppe- og eller individelt arbeid, hvilke forkunnskaper har elever og lærere, hvordan er rammene (økonomi, tilgjengelighet) osv osv. Denne kompetansen har etter det jeg erfarer mange lærere inne - utfordringen er vel å aktivere denne i møtet med IKT?
Anne Mette