Tanker fra gruppa ang Lønning
JA TAKK, BEGGE DELER
- Forvirrende ang ulike forskningsresultat.
- Alt med måte, bruke data på en gjennomtenkt måte.
- TV like ikke som databruk. Feil bruk av data fører til overvektige barn.
- PC skal ikke brukes for enhver pris. Eks naturfagforsøk på PC. Bruke alle sansene er viktig!
- Enig i det at lesing på papir er veldig mye bedre enn lesing på PC. Legger seg ikke på sofaen med PCen.
- Noen elever klarer å prestere bedre skriftlig ved å bruke maskina.
- Pcene har ikke vært så lenge i skolen, og vi må få lov til å erfare før vi kritiserer metodene. Vi har ikke nok erfaring til å forkaste. Rammene har gjort sitt til at vi ikke har fått brukt data på en best mulig måte. Eks for få maskiner.
- Mange forhold i skole som må legges til rette for at vi skal kunne bruke data på en best mulig måte.
- Lærere: har hatt problemer med å holde tritt med utviklingen. Nå med K-06 har vi ingen valg!
- Utstyret er på plass, men det er ikke alle lærerne som henger med!
- Bundet tid / ubundet tid. Skal ha betalt for kompetanseheving blant de ansatte.
- Frykt for å vise elevene at de ikke kan like mye som dem.
- Skolen har vurdert at maskiner er bra, hvis ikke ville ikke utviklingen vært slik den har vært.
- Ildsjeler: noen ivrer for faget, mens andre henger etter. Den som har IKT- ansvaret på skolen blir gående som en ”vaktmester”.
- Innebygd vegring.
- Det må være en plan for pcbruk i skolen! Vgs på Leira: alle skal ha maskiner, men de har ikke planlagt hvordan dette skal gjennomføres.
- Må settes av litt tid til deling av kompetanse.
- Assistenter må ”dras” med. Etnedal: 12 timer klare til å betale selv.
- Må settes av tid til at maskinparken skal holdes vedlike.
- Skapes ”klasseskille” mellom de som kan og de som ikke kan data.
- Er det slik at det må gå en generasjon før kunnskapen blant skolens ansatte er OK.
- Verktøy må læres!
- Vgs: ”inngrodd” tradisjon. Vanskelig å forandre på tradisjonene i vgs.
- Må bli flinkere til å bruke de ressursene som finnes på nettet. Eks pedagogiske spill. Her kan vi utnytte LMS.
- Kildekritikk: alt som du finner på nettet er ikke sant! Elevene må læres opp til å være kritiske. Du bestemmer.no
- Skrive seg til lesing: Arne Trageton.
- Begynneropplæring: skrivedans.
- IT ER i skolen; det er ikke noe å diskutere. Det har kommet for å bli. Diskusjonen må gå på hvordan vi best mulig bruker maskinene.
- Teknologisk utvikling: rasende fort! Vanskelig å henge med!
- Den dagen IKT ikke nevnes i fagplanene, er IKT virkelig integrert.
No comments:
Post a Comment