Wednesday, June 11, 2008

Refleksjoner rundt Lærno3

Felles tema: styrking av grunnleggende ferdigheter ved bruk av IKT.
Ut i fra det som kom fram skulle undernettverkene jobbe med en av de grunnleggende ferdighetene. Det skulle ikke avgrensens til fag.
I bilen hjem snakket vi litt fram og tilbake om denne organiseringen. Som det ble understreket på samlingen, skulle det være hovedfokus på en grunnleggende ferdighet, men vi skulle ikke se bort fra de 4 resterende ferdighetene. Spørsmålet vårt blir derfor: hadde det ikke været enklere å dele inn i undernettverk ut i fra fag? Dersom noen ønsker å arbeide med matematikk, skal de styrke de 4 grunnleggende ferdighetene ved bruk av IKT innen dette bestemte faget. Vi mener at en slik avgrensing og organisering vil føre til et mer konkret og målbart resultat. Det er unaturlig og lite oversiktlig for andre dersom det kun skal "rapporteres" på en bestemt ferdighet. De ulike ferdighetene vil naturlig henge sammen, og det er etter vår mening ikke mulig å drive aksjonsforskning på en ferdighet uten å samtidig styrke de andre.

En annen ting som må inn i arbeidet er vurdering. Så langt har det kommet ekstremt få innspill fra sentralt hold på vurdering, og det er mer eller mindre opp til hver enkelt skole (eller lærer) hvordan vurderingsarbeidet foregår. Vi foreslår derfor at det inn i arbeidet på Lærno 3 tas med mappevurdering i forhold til digitale mapper. Dette er en flott mulighet til å få fram felles retningslinjer for vurdering samt innføre digitale mapper innen 2010 som vi da en gang er pålagt.

Vi foreslår derfor følgende felles tema: styrking av grunnleggende ferdigheter ved bruk av IKT.
Avgrensning i undernettverk: basisfagene matematikk, engelsk og norsk.
Arbeidsmetode: aksjonsforskning.
Evaluering: mappevurdering i form av digitale mapper.

Til slutt har jeg tenkt litt fram og tilbake i forhold til spørsmålet fra Pia om noen kunne tenke seg å være med på den skriftlige fellesdokumentasjonen. Dersom det er behov for flere vil jeg gjerne få "kaste meg med" i arbeidet.

No comments: